"Electrolux" dizaino konkurso studentams finalistė Toma Brundzaitė


Šias kelias savaites LRT dėka esame tiesiog bombarduojami naujienomis apie dizainą Lietuvoje. Violeta Baublienė 2009 spalio 11 d. "Stiliuje" parodė reportažą apie pasaulinį "Electrolux" dizaino konkursą studentams "Design Lab'09" ir šio konkurso 8-os vietos laimėtoją, VDA Dizaino katedros IV k. (dabar V k.) studentę Tomą Brundzaitę. Viskas labai OK, bet už kadro liko keletas esminių detalių. Visai neužsiminta (ar Toma euforijoje užmiršo ar montažo metu "iškrito"), kad "Electrolux" temą IV k. studentams pasiūlė VDA DK dėstytojas, gerai žinomas dizaineris Juozas Brundza (jos bendrapavardis), kad tai buvo anaiptol ne savarankiška kūryba, o diplominis darbas jam vadovaujant. Tai, aišku, nesumenkina studentės nuopelnų, bet objektyvumo dėlei reiktų parodyti visą paveikslą. Ir dar detalė - pagal VDA 2006 m. patvirtintą "Studijų reglamentą" bakalauro ar magistro baigiamieji darbai yra VDA nuosavybė (17.12 punktas)...

Komentarai

ckdk sakė…
Tas punktas 17.12 yra iš esmės didžiausias idiotizmas. Ar VDA (ar bet kuri kita meno mokykla) yra tų darbų autorius??? Ne. Ir šiuo, ir visais kitais meno mokyklų atvejais, toks punktas yra vagystės/nusavinimo įteisinimas - na ir kas, kad darbui lieka jo autoriaus vardas, bet autorius netenka paties kūrinio originalo. Norit turėti originalą - pirkit, jei autorius sutinka savo kūrinį parduoti, o jei nesutinka - pasidarykit kopiją.
Dizainologija sakė…
Kas liečia atlikimą medžiagoje - taip, deja dažniausiai tai būna studento (tokia jau ta ekonominė VDA situacija) ar jo tėvų pinigai. Bet kodėl užmirštama intelektualinė darbo dalis??? Bet kuriame VDA studento projekte yra ir dėstytojo (dažnai ir mokymo meistro) įdirbis - ar tai nesiskaito? Kapstantis giliau (jei projektai atliekami VDA bazėje) kompai ir programinė įranga taip pat VDA. Kita vertus, jei dirbate dizaino kontoroje "ABC", jūsų sukurti darbai priklauso UAB "ABC" - ar tai taip pat traktuojate kaip vagystę ir nusavinimą? Niekaip nepagaunu iš kur toks požiūris - "mano, mano, mano"? Juk ne savo vežime keturis metus sėdi?
ckdk sakė…
Intelektualinė darbo dalis? Prašom, galit būti kūrinio idėjinis bendraautorius, tačiau tai irgi neduoda teisės į jo nuosavybę, kadangi kūrinio išpildymas - studento rankų darbas, be studento egzistavimo, nebūtų ir jokios jūsų intelektualio darbo dalies jo darbe galimybės. "Bet kuriame VDA studento projekte yra ir dėstytojo (dažnai ir mokymo meistro) įdirbis - ar tai nesiskaito?" O ar dėstytojas/mokymo meistras negauna už savo darbą algos? "Juk ne savo vežime keturis metus sėdi?" Kaip ne savo - žinoma, kad savo: tėvai moka mokesčius iš kurių išlaikomos aukštosios (ir visos kitos) mokyklos, be to ir pats mokslas yra mokamas. Taigi - nusavinat, kas jums nepriklauso.
Dizainologija sakė…
Ginčuose gimsta tiesa, sakė senovės Graikijoje:) Ok. Klausimas - ko stojama į aukštąją? Jei viską žinau, moku, galiu pasidaryti ir parduoti pats? Antra vertus, ko ginčytis? Daugumoje (kiek man žinoma) pasaulio aukštųjų tokios pačios taisyklės...Apie algą, ponai ir ponios, geriau patylėkime (užpernai gaudami gerokai didesnes algas Gedimino technikos universiteto dėstytojai streikavo dėl žmogiškąjį orumą žeminančio atlygio, o mes nieko - tylime ir dirbame). Knygas mokymui, investicijas į kvalifikaciją, VDA DK reklamą (įskaitant ir Wikipediją), kitą organizacinę veiklą apmokame iš tų pačių savo varganų atlyginimų. Bet aš nesiruošiu čia skųstis, yra kaip yra :) Ir jep, tėvai mokesčius moka (aš, beje, taip pat), tačiau mūsų jie nepasiekia...Mokslas mokamas? Naujiena!
ckdk sakė…
Į aukštąją stojama siekiant papildyti savo žinias - tikintis, kad aukštosios mokyklos dėstytojai dirbs tam, kad jas papildytų - tokia yra pagrindinė švietimo idėja. Deja, tai pas mus Lietuvoj nepraktikuojama. Kas akivaizdu ir iš Jūsų komentaro - tokie dalykai kaip "Apie algą, ponai ir ponios, geriau patylėkime (užpernai gaudami gerokai didesnes algas Gedimino technikos universiteto dėstytojai streikavo dėl žmogiškąjį orumą žeminančio atlygio, o mes nieko - tylime ir dirbame). Knygas mokymui, investicijas į kvalifikaciją, VDA DK reklamą (įskaitant ir Wikipediją), kitą organizacinę veiklą apmokame iš tų pačių savo varganų atlyginimų." motyvacijos dėstytojui neprideda, ką jau kalbėti apie tai, kad neprideda ir pagarbos studentui kaip kūrėjui. Lietuvoj į aukštąsias stojama dėl popierėlio. Todėl mano vaikai, tikiuosi, išsilavinimą įgis užsienyje. Bet visiškai nukrypom nuo temos - išvardinti faktai/aplinkybės nepaverčia vagystės nevagyste.
Dizainologija sakė…
Pirmi ketveri darbo VDA metai - iš idėjos, ne dėl atlygio. Vėliau, didėjant atsakomybei, entuziazmas slopsta...

Vagystė? Minėta VDA Reglamento nuostata nepamenu ar kada buvo taikoma. Studentai su sukurtais savo darbais (kuriuose, priminsiu - ir dėstytojo liūto dalis) daro, ką nori. Niekas proceso nekontroliuoja. O štai, pvz. Suomijoje ar Olandijoje tokio liberalizmo nerasi. Tad jei Jūsų vaikas(-ai) studijuos ten, jo darbai - garantuoju - priklausys mokymo institucijai.
ckdk sakė…
Dėl dėstytojo liūto dalies studento darbe - nereikėtų jame tiek dalyvauti, kad tapti bendraautorium, nes dažnai iš tikrųjų - su visa pagarba Jums, sakau abstrakčiai - dėstytojai diktuoja savo sąlygas, perša savo požiūrį ir įtakoja studento darbą tiek, kad darbo autoriumi tampa dėstytojas ir studento indėlis tokiame darbe tik techninis išpildymas. Bet tai ydinga praktika, taip neturėtų būti - dėstytojo tikslas ne sufleruoti, bet skatinti studentą kurti savarankiškai, o svarbiausia - savitai.

Kurioj šaly ar mokymo įstaigoj tokia reglamento nuostata bebūtų taikoma, aš jai priešinsiuos.

Populiarūs įrašai