Interviu Nr. 19 – Indrė Klimaitė

Indrė Klimaitė yra viena iš vos kelių lietuvių dizainerių, įsteigusių (beje, štai jau 10 metų) studiją užsienyje ("Ilegal", Haga, Olandija). Indrė specializuojasi kultūros institucijų komunikaciniame dizaine. Nežiūrint solidžios profesionalios patirties, ji ir toliau nenuilstamai siekia naujų žinių – šiuo metu Indrė pagal "Design Research" programą studijuoja Jan Van Eyck akademijoje (Mastrichtas, Olandija).

Kaip atrodo tipinė dizainerės Indrės Klimaitės darbo diena?
Kava anksti ryte, dviratis, studija, kompas. Dar 10 puodukų kavos. Dirbu dažniausiai per atstumą, todėl taip pat būna daug "skaipo".

Kas tau sunkiausia tavo darbe? 
Sunkiausia išlikti techniškai ir programiškai atsinaujinusiai. Taip pat nuolat sėdėti prie kompo.  

Koks tavo idealus klientas?
Idealus klientas yra tas, kuris pas tave ateina todėl, kad jam patinka tavo stilius ir darbai; proceso metu jis tavimi pasitiki ir inspiruoja, o po užsakymo lieka patenkintas. Ir ateina dar.

O šiaip svarbiausia – geras dizainerio pasirinkimas, žinojimas ką tu iš jo gali gauti ir ko ne, kodėl atėjai būtent pas jį, tuomet ir pasitikėjimo dizaineriu klausimas išnyksta. Tokių klientų turiu daugumą ir dažniausiai labai linksma dirbti kartu. Man klientai yra labiau bendradarbiai, mes kartu dirbame siekdami vieno tikslo ir kartais dizainerio ir kliento atsakomybės ribos susilieja. Man rūpi, kad jiems pavyktų ir jų veikla vystytųsi. Dažniausiai dirbu su kultūros srities klientais, žmonėmis, kurie kažkuo dega ir turi idėjų.

Kas padeda kūryboje ir kas trukdo?
Kūryboje padeda stabilumas, koncentracija, ritmas, laimė, pilnatvė. Mane taip pat įkvepia inspiruojančios situacijos, inspiruojantys pokalbiai. Trukdo visokios problemos, kad ir kokios jos bebūtų.

Kaip tau gimsta idėjos?
Kaip jau minėjau, idėjos gimsta iš pokalbių su inspiruojančiais žmonėmis. Taip pat, jei kurį laiką jau "gromuluoju" projektą, noriu aš to ar nenoriu, jis yra mano galvoje, idėjos gimsta užsiimant bet kuo ir pačiais netikėčiausiais momentais. Kartais tenka – ir reikia – idėją gimdyti, ją tuomet dažniausiai gimdau iš svajonės.

Kaip (ar) per paskutinius 5-10 metų kito tavo estetiniai ir dizaino idealai?
Jei galima tai vadinti estetiniu idealu, man dažniausiai norisi savo dizainu ką nors užmušti ar pasmeigti, ir šis idealas niekaip nekinta. Šiaip darbo stilius keičiasi priklausomai nuo aplinkos kurioje dirbi, miesto, šalies, situacijos ir nuotaikos. Man visada patko juoda spalva, už kurios nepasislėpsi, arba labai ryškios spalvos, beveik nei vieno darbo nesu dariusi be "Pantone". O šiaip viskas juda ir keičiasi, tavo stilius irgi, būtų juokinga, jei dar dirbčiau 2000-ųjų stiliumi... Kadangi save pozicinuoju daugiau kaip šiuolaikinę, o ne klasikinę  dizainerę, turiu prisitaikyti prie šiuolaikinių tendencijų. Kiekvienas darbas turėtų būti juntamas, kad yra sukurtas šiandien ir rytojui, o ne vakar, o jei darbas yra geras, jis išlaiko ir laiko spaudimą. Aišku, priklauso nuo ir produkto – plakatas renginiui tiesiog turi "atlaikyti" mėnesį, vizualinis stilius – bent jau 3-5 metus ir, žinoma, jei klientui reikia klasikos, stengiuosi ir tai suteikti, bet visvien žiūriu per šiuolaikinę prizmę. (Kas yra šiuolaikiškumas yra jau kitos diskusijos tema, bet aš šį terminą vartoju daugiau subjektyviai, tai man atrodo šiuolaikiška)

Ar vykdai kryptingą naujų klientų paieškos politiką? Ar rūpiniesi savo (ar savo studijos) įvaizdžio formavimu?
Ne, nevykdau jokios klientų paieškos politikos, o reikėtų. Taip pat nesirūpinu savo studijos įvaizdžio formavimu. Mano įvaizdis yra mano darbai, bet internetinė svetainė neatnaujinta jau 2 metus. Tai pirmas punktas mano darbų sąraše.

Kokius keli kriterijus geram dizaino darbui?
Įdomus kūrybinis procesas yra gero dizaino kriterijus. Kai kuriu, turi būti idomu kurti. Jei darau tai, ką jau žinau, manęs tai netenkina, tuomet – suprantama – ir rezultatas bus nei geras, nei blogas. Man priimtiniau rizikuoti kuriant ir nežinoti ar padarei labai gerai ar labai blogai, o ne kurti normaliai ar vidutiniškai. Jei kurdama nuobuodžiauju, koks gali būti geras rezultatas?

Kitų dizaino darbai mane turėtų nustebinti, kad aš pagalvočiau "oho, to dar nemačiau" arba "tokio sprendimo nesitikėjau".

Kaip vertini šiandieninę g/dizaino situaciją Lietuvoje (arba Olandijoje) - dizainerio santykius su užsakovu, dizainerių profesionalumo lygį ir pan.?
Su Lietuvos dizaino situacija aš nelabai gerai susipažinusi, bet pastebėjau vieną paradoksą, kuris gerokai pasikeitė per šiuos paskutinius 5 metus. Manau, kad (bent jau kultūriniame sektoriuje) kūrybiškumu klientai peraugo dizainerius. Klientai jau yra pasiruošę eksperimentams, išskirtinumui, visokiems įdomiems sprendimams.

Olandijos dizaineriai tikrai labai profesionalūs ir atsakingi, net nekalbu apie jų kūrybiškumą, nesutikau nei vieno kitokio. Jei nori gyventi Olandijoje iš dizaino, turi būti kietas, konkurencija nežmoniška, yra gal 10 akademijų, kuriuos ruošia grafinio dizaino specialistus, dizainerio atsokomybė yra daug didesnė ir platesnė, klientai daug daugiau iš tavęs tikisi. Dizaineris Olandijoje privalo daryti ir išmanyti viską –nuo politikos, iki valgio darymo. Dizaineriai yra ir rašytojai, ir redaktoriai, ir rinkodaros specialistai, ir spaustuvininkai, ir tt. Olandijoje viskas yra dizainas, visa šalis yra dirbtina, "sudizaineriuota", kartais atrodo, kad kitų profesijų ten ir nėra.

Ar turi šriftų-favoritų? :)
Ne. Tik yra tokių šriftų, kuriuos, kai tik pradedu projektą, visada naudoju "automatu". Pvz: "Azkidenz Grotesk", "Neutral", iš serifinių naudoju "Times Semibold". Bet vėliau viskas priklauso nuo projekto. "Display" tipo šriftus dideliems formatams, antraštėms, logotipams kuriu dažniausiai pati arba esamus šriftus transformuoju. Taip pat, jei galiu, naudoju savo draugų kurtus šriftus.

Ką darytum kitaip savo profesiniame dizainerės kelyje?
Daug daugiau viešųjų ryšių! Tam man nelieka/nelikdavo laiko ir motyvacijos.

Kas turėjo didžiausios įtakos g/dizainui per paskutinį dešimtmetį?
iPhone.

Ačiū, Indre!

"Paminklas paskutiniam čigonui Paryžiuje" (laisvas projektas). Plakatas. Paryžius, 2010
Lithuanian Shorts. Vizualinis stilius, logotipas, internetinė svetainė ir katalogai. 2012-2013
Lithuanian Shorts. Vizualinis stilius, logotipas, internetinė svetainė ir katalogai. 2012-2013 
Lietuvos nacionalinis dramos teatras. Vizualinis stilius, logotipas, internetinė svetainė ir plakatų bei programų dizainas. 2010
Lietuvos nacionalinis dramos teatras. Vizualinis stilius, logotipas, internetinė svetainė ir plakatų bei programų dizainas. 2010
DiARTgonale.  Trijų meninių žurnalų rinkinys apie Europos ir Kamerūno menininikų bendradarbiavimą. Briuselis, 2012
DiARTgonale.  Trijų meninių žurnalų rinkinys apie Europos ir Kamerūno menininikų bendradarbiavimą. Briuselis, 2012
DiARTgonale.  Trijų meninių žurnalų rinkinys apie Europos ir Kamerūno menininikų bendradarbiavimą. Briuselis, 2012
Kultiflux. Meno platforma prie upės. Vizualinis stilius, logotipas, plakatų sistema. Vilnius, 2009
"Type on tour". Tipografija performanse. Laisvas (pačios inicijuotas) projektas. Berlynas, 2010 (kartu su muzikinėmis grupėmis Brigade Rosse, Comapny fuck, Alessandro Bosseti, Joke Lanz ir kt.)
"Type on tour". Tipografija performanse. Laisvas (pačios inicijuotas) projektas. Berlynas, 2010 (kartu su muzikinėmis grupėmis Brigade Rosse, Comapny fuck, Alessandro Bosseti, Joke Lanz ir kt.)
"Type on tour". Tipografija performanse. Laisvas (pačios inicijuotas) projektas. Berlynas, 2010 (kartu su muzikinėmis grupėmis Brigade Rosse, Comapny fuck, Alessandro Bosseti, Joke Lanz ir kt.)


Komentarai

Artūras sakė…
Nežinau kodėl, bet žiūrint jos darbus apima nykumas...


P.S. Nieko asmeniško prieš ją neturiu.

Populiarūs įrašai