Atsitiktinumai ir ilgapirštiškumai


Tikiuosi tai paskutinis lietuviško intelektinės nuosavybės "skolinimosi" pavyzdys – krepšinio klubo "Sakalai" ir JAV "Drug Enforcement Administration" ("Kovos su narkotikais valdyba", įk. 1973 m.) logotipai. Atvejis ne naujas, bet charakteringas. Man akivaizdu, kad dizaineris nusprendė pasinaudoti jau gyvuojančiu logotipu.

Vienok būna ir kitokių atvejų. Štai telekomunikacijų bendrovė "Bitė" itin dažnai mėgo atnaujinti savo logotipą (gal dėl dažnai besikeitusių rinkodaros vadovų užsieniečių?). Po 2007 m. pasaulį išvydo eilinė atnaujinta ženklo versija, kurią sukūrė Londono dizaino studija "The Farm" (beje, jau išnykusi studija, spėju, kad galbūt ji buvo prijungta prie "The Farm Group" kompanijų grupės):

Nors spaudoje atsirado hipotezių, kad ženklas nužiūrėtas nuo airių maisto gamybos kompanijos "Bite Group", neabejoju, kad tai sutapimas, kadangi (kaip matyti iš pavyzdžio) simboliu pavirto jau egzistavusi ženkle identiška geometrinė forma. Tiesa, labai ironiška, kad beveik sutapo kompanijų pavadinimai ir simbolio formos. O tai parodo, kad "The Farm" nepakankamai dėmesingai atliko rinkos tiriamąjį darbą. Paprastai užsieniečių honorarai būna nesulyginamai didesni nei lietuvių ir tai leidžia jiems atlikti nuodugnesnį pirminį – tiriamojo etapo – darbą.

Taigi, situacijoje, kai du kūriniai yra panašūs, aš išskirčiaus tris galimus atvejus :
A. Akivaizdus plagijavimas
B. Remiksavimas (kaip muzikoje)
C. Atsitiktinis sutapimas

Remiksavimas yra atskira tema ir tai, kas yra įprasta muzikoje, verslo pasaulyje itin reta, nes to daryti neleidžia juridinė ženklų apsauga. O šiais laikasi rasti juridiškai neapsaugotą žinomą ženklą praktiškai neįmanoma.

Beje, prisiminus kitas kūrybos sritis, situacija Lietuvoje ne ką geresnė. Paskutiniai rinkimai buvo vėl gausūs ilgapirštiškumo pavyzdžių. O kas gi kitas, jei ne politikai, turėtų demonstruoti nepriekaištingą teisinį išprusimą? Tačiau: LSDP jaunimas savo klipui be autoriaus žinios panaujo M. Mikutavičiaus dainą "Ar mylit ją jūs", už tai vėliau partija sumokėjo 25 000 Lt; liberalcentristai – "Biplan" dainą "Anzelmutė"; "Drąsos kelio" partija – V.Kernagio "Šaukiu aš tautą". Abi pastarosios partijos išsisuko be piniginių kompensacijų autoriams ar jų giminėms (V.Kernagio atveju) už kūrinių naudojimą.

Komentarai

Tadas sakė…
o norejau pasiteirauti - kaip sekmingiausiai atlikti nuodugnu rinkos tiriamaji darba ir suziureti ar nera nieko panasaus sukurta?
Tyrima svyksta dviem etapais.

Etapas A: susipažinimas su kliento veiklos srityje dominuojančiais vizualiniais kodais, lokali ir globali konkurentų analizė, tikslinės grupės vizualinių polinkių tyrimas, pasaulinių vizualinės komunikacijos tendencijų apžvalga. Geriausia knyga šia tema Peter L. Phillips "Creating the Perfect Design Brief: How to Manage Design for Strategic Advantage" (2004)

Etapas B. Idėjų eskizavimas. Mėgėjiškas originalumo tikrinimas - per Google Images (įkėlus savo versiją, tikrinti ar Google ras ką nors panašaus), profesionaliai - darbą patikėti juristams, besispecializuojantiems prekių ženklų teisėje ar patentinius patikėtinius (ką ir daro stambios dizaino kompanijos vakaruoise). Lygiai toks pats procesas vyksta Valstybiniame patentų biure - jūs pateikiate sukurto ženklo registravimo paraišką, tuomet ekspertai metus laiko (!) tiria ar ženklas originalus ir ar jį galima patentuoti. Kaina - 240 Lt už registravimą vienoje veiklos srityje + 240 Lt už liudijimą. Registruotų Lietuvoje prekinių ženklų pavadinimų tikrinimas http://www.vpb.lt/index.php?l=lt&n=180
Anonimiškas sakė…
O kodėl tik 19 dizainerių atsakė į interviu? Atrodo, kad turėjo būti 20.
Kiti, deja, patingėjo atsakyti arba motyvavo užimtumu.

Populiarūs įrašai