Naujasis "Teo" logotipas – o jei "Swatch" teisis?
Atsitiktinai dansu.lt svetainėje pamačiau žinutę apie vasarį pristatytą atnaujintą „Teo" logotipą. Naujiena sudomino, nes nepastebėjau, jog „Teo" būtų pasikeitusi ženklą. Perskaičiau apie šią naujieną „Teo“ pranešimą spaudai. Grafinio komunikavimo stiliaus keitimo prielaidos manęs neįtikino.
„Lengvas, atviras ir paprastas – toks yra naujasis „Teo“ logotipas, kuris palaipsniui pakeis prieš aštuonerius metus sukurtą „Teo“ prekinį ženklą (prieš aštuonerius metus „Teo“ logotipą sukūrė „DDB Vilnius“ – mano pastaba). Atsisakant įrėminimo ir papildomų grafinių elementų, logotipas tapo laisvesnis ir lengvesnis. (…) „Teo“ keičiasi kartu su savo klientų poreikiais ir lūkesčiais, o naujasis ženklas atspindi bendrovės pasirinktą kryptį. Siekiame visuomet būti šalia kliento ir kurti jam reikalingus sprendimus, leidžiančius lengvai valdyti integruotas šiuolaikines technologijas ir pramogas savo namuose, – sakė „Teo“ generalinis direktorius Kęstutis Šliužas.“
Pirmiausia, pagal senas lietuvių rinkodaros tradicijas, logotipo autorius nutylimas. Ką tai rodo? Tai rodo, kad „Teo“ su brendingo studija bendradarbiavo ne paritetiniais principais. Nes kuomet bendradarbiaujama partnerystės principu, neužmirštama paminėti ir partnerių, padėjusių pasiekti rezultatą. Antra vertus, „Teo“ galbūt kompleksuoja, kad projektą įvykdė ne kokia nors tarptautinė tinklinė reklamos agentūra, o ilgus metus Estijoje gyvenančio lietuvio Vaido Matulaičio (beje, turinčio ilgametę reklamos specialisto patirtį) Taline įkurta kompanija „Bold Brand“, kurios ofiso adreso nerado net ir „Google“. Nejau kiekvienai prezentacijai Vaidas Matulaitis buvo priverstas vyktį į Vilnių? Apskritai didelė mįslė, kaip „Teo“ pasirinko brendingo kompaniją, mat apie skelbiamą konkursą nieko negirdėjau.
Bet tiek jau to tie rinkodaros viražai. Man, kaip dizaineriui, įdomiausia dalis yra pats logas. O čia laukė siurprizas – logotipo pagrindui parinktas nemokamas (komerciniam naudojimui reikia pirkti licenziją, tikiu, kad ji nupirkta) „Swatch“ logotipo tipografikos pagrindu Samuel Park sukurtas „Swatch It“ fontas. „Swatch“ logotipas sukurtas dar 1983 m. O jei „Swatch“ paduos „Teo“ į teismą? Ar „Teo“ apsigins, teigdamas, jog jo logotipo kampučiai vos matomai užapvalinti, o „e“ raidės „Swatch“ logotipe visai nėra? Ir net jei „Swatch“ nesiteis – ar taip solidžios, biržoje listinguojamos kompanijos kuria išskirtinumą ir puoselėja savo reputaciją?
Prieš šį rinkodarinį akibrokštą nublanksta nesutvarkytos logotipo „t“ ir „e“ linijos („Google“ apie Samuel Park nepavyko rasti jokių žinių) ir grafinis elementas-raštas, stipriai įtakotas prieš 10 metų ženklodaroje vyravusios mados (pavyzdys – 2005 m. sukurtas Moldovos prekinis ženklas, kurį sukūrė „Lowe Chisinau“). Dizaineris Bill Gardner, stebintis pasaulines logotipų stilistines tendencijas, 2006 m. šį stilių pavadino „Overlays“.
Apskritai, naujosiomis technologijomis užsiimančiai bendrovei atsinaujinant derėtų komunikuoti šiuolaikiškai, pvz., taip, kaip tai padrė „Swisscom“, įdiegusi kintantį identitetą (dizainą kūrė „Moving Brands“), puikiai perteikiantį orientuotos į ateitį kompanijos dvasią. Dabar gi, man regis, senasis "Teo" logotipas net šiuolaikiškesnis nei naujasis.
Ir, beje, man tebelieka didžiulė mįslė – kodėl didelės reputacijos institucijoms kuriančios ženklodaros kompanijos neužsako pripažintiems tipografams sukurti išskirtinį kompanijos komunikavimo šriftą? Vilnius naudojo nemokamą „Intro“, „Teo“ – nemokamą „Swatch It“, „Lesto“ – nemokamą „Sansation Bold“.
Taupumas (ar čia derėtų taupyti?) svarbiau už išskirtinumą ir reputaciją?
Komentarai